Monet yritykset ovat korvanneet asiakaspalvelukeskuksensa chatboteilla kustannussyistä. Asiakaspalvelutehtävissä chatbotit ovat huomattavasti edullisempi vaihtoehto kuin ihmiset. Samalla kun chatbotit hoitavat yksinkertaista asiakaspalvelua, ihmisten työpanos vapautuu haastavammille tehtäville. Jos asiakkaan kysymykset ovat botille liian haastavia, se voi jättää yhteydenottopyynnön ihmiselle.
Kustannustehokkuus
Luonnollisesti työntekijöille tulee maksaa palkkaa. Yritykset käyttävät paljon rahaa palkkoihin, luontoisetuihin, lisiin, palkkioihin, provisioihin, vakuutuksiin, lomiin, sairauspoissaoloihin ja muihin sivukuluihin. Ihmiset eivät myöskään aina työskentele tehokkaasti. Chatbotit ovat huomattavasti tehokkaampia kuin ihmiset, sillä ne tarjoavat vastauksen asiakkaan kysymykseen samalla sekunnilla ilman ylimääräisiä kuluja ja tehon alentumisia.
24/7 asiakaspalvelu
Nykyaikana asiakkaat vaativat laajaa ja nopeaa, jopa ympärivuorokautista asiakaspalvelua. 24/7 ihmisten pyörittämän asiakaspalvelukeskuksen ylläpitäminen on erittäin kallista ja tehotonta. Ratkaisu tähän on chatbotit, jotka työskentelevät ympäri vuorokauden täydellä teholla. Ne voidaan esimerkiksi ohjelmoida vastaamaan usein kysyttyihin kysymyksiin tietyillä vastauksilla. Tämä keventää ihmisten työkuormaa huomattavasti vapauttaen heidän työaikansa haastavimmille asiakaspalvelutapauksille. Nopeat vastaukset myös säästävät asiakkaan aikaa ja siten helpottavat hänen arkeansa. Chatbotit mahdollistavat siis sen, että asiakas tavoittaa yrityksen vuorokauden ym- päri ja parhaassa tapauksessa saa vastauksen heti kysymykseensä. Tämä heijastuu varmasti myös asiakastyytyväisyyteen ja näin myös esimerkiksi yrityksen maineeseen.
Markkinointi
Keskustelusovellukset ovat kasvattaneet suosiotaan ihmisten keskuudessa viime vuosina. Suurien käyttäjämäärien ansiosta chatbotit ovat erinomainen työkalu toimittamaan sisältöä asiakkaille suoraan keskustelusovelluksissa, kuten Facebook Messengerissä. Botin tekemä markkinointi on henkilökohtaista sen kysymysten, ehdotusten ja tarjousten takia. Botin lähettämään viestiin on helppo liittää linkki verkkokauppaan tai muuhun haluttuun osoitteeseen. Inhimilliset ja edistykselliset chatbotit kasvattavat yritysten mahdollisuutta saada asiakkaita. Chatbotit pystyvät vaikuttamaan asiakkaiden ostopäätöksiin mm. keskustelutyylillä, käytöksellä, tunnejäljellä tai tuotesuositteluilla. Chatbotit kykenevät tarjoamaan asiakkaille sellaisia ratkaisuja, joista asiakas ei ole vielä tietoinen. Nämä markkinoinnin keinot auttavat yrityksiä saavuttamaan erilaisia etuja tuotteiden tai palveluiden myynnissä. Chatbottien käyttö markkinoinnissa tulee kasvamaan tasaisesti nyt ja tulevaisuudessa.
Datan kerääminen
Chatbotteja käytetään arvokkaan tiedon, eli datan keräämiseen. Kerättyä dataa voidaan analysoida ja saadun tiedon avulla voidaan esimerkiksi kohdentaa markkinointia, selvittää mitkä tuotteet kiinnostavat asiakkaita tai tehdä asiakastyytyväisyyteen liittyviä parannuksia. Me Finbotilla tarjoamme data-analytiikkapalveluita, joiden avulla yrityksesi saa irti kaiken potentiaalinsa!